5 tips om met CRM nog succesvoller te zijn

* Verhoog uw omzet
* Verlaag uw kosten
* Bespaar tijd
* Verhoog uw productiviteit
* Neem betere beslissingen

 

1. Omzet verhogen met CRM


Met CRM weet u, bijvoorbeeld dankzij mogelijkheden om klanten te segmenteren en klantwaarde te managen, beter waar uw klanten behoefte aan hebben, zodat u daar ook beter op kunt inspelen. Zo zorgt u voor tevreden en trouwe klanten. Tevreden klanten komen sneller terug en dat levert meer omzet op. Zij geven deze tevredenheid door aan 8 (potentiële) klanten (terwijl ontevreden klanten dit gemiddeld aan maar liefst 22 andere potentiële klanten doorgeven). Trouwe klanten zorgen voor gezonde groei. Zij kosten minder, zijn bereid meer te betalen, kopen meer, blijven langer klant én dragen nieuwe klanten aan.

2. Kosten verlagen met CRM


Met CRM kunt u er bijvoorbeeld voor zorgen dat klanten andere klanten aanbrengen (lagere acquisitiekosten), u dankzij kenmerken en selecties gerichter kunt communiceren naar kleinere groepen klanten (lagere communicatiekosten) en dat u daarvoor in aanmerking komende klantgroepen meer self-service of geautomatiseerde diensten aan kunt bieden (lagere transactiekosten). Zo kunt u uw kosten dus (drastisch) verlagen.

 

3. Tijd besparen met CRM


Met CRM kost het weinig of minder tijd dan voorheen om klantinformatie te raadplegen, omdat het centraal opgeslagen staat en overzichtelijk wordt weergegeven. Er worden met CRM minder fouten gemaakt (die dus ook niet hersteld hoeven worden) en er hoeven minder (administratieve) handelingen te worden verricht. Door bijvoorbeeld uw verkoopprocessen met CRM te stroomlijnen en automatiseren, kunnen uw salesprofessionals de salescyclus verkorten.

 

4. Productiviteit verhogen met CRM


Met CRM kunt u zorgen voor een hogere productiviteit. Zeker wanneer u in een gebruiksvriendelijk CRM systeem informatie niet dubbel hoeft in te voeren en informatie automatisch wordt aangevuld en goed leesbaar is, er een logische schermopbouw is en bedieningsknoppen steeds op dezelfde plaats staan. Door klantinformatie, historie en kennis direct en in één oogopslag op het scherm te hebben, kunnen gebruikers consistente en efficiënte service bieden voor verbetering van klanttevredenheid, -trouw én winstgevendheid.

 

5. Betere beslissingen nemen met CRM


Met CRM zet u een winstgevende koers uit door gebruik te maken van adequate rapportages. Rapportages zijn onontbeerlijk voor het aansturen en ondersteunen van een organisatie. Zij zorgen er voor dat u de juiste informatie, over de juiste periode krijgt. Dat leidt tot goede inzichten in kansen en bedreigingen waardoor u betere beslissingen kunt nemen. Salesrapportages kunnen salesprofessionals bijvoorbeeld snel toegang geven tot waardevolle gegevens, zodat ze efficiënt kunnen werken en ze meer tijd overhouden om te verkopen. Het afsluitpercentage van salestrajecten wordt vergroot en er worden meer klanten vastgehouden.