FAQ

VoIP (6)

Wat is VoIP?

Wat is VoIP bellen? VoIP betekent Voice Over IP, dus spraak over het internet. Maar VoIP kan ook over intra-net (dus een intern VoIP netwerk). Bijvoorbeeld wanneer u een VoIP telefooncentrale (PBX) thuis of in het bedrijf heeft. Staat de centrale in een data center dan heet het Hosted VoIP of Hosted PBX. In de volksmond wordt VoIP ook wel internettelefonie, bellen via internet of internetbellen genoemd. Deze uitdrukkingen zeg-gen eigenlijk precies wat VoIP is: een telefoongesprek via internet. De telecomprovider bij wie het VoIP-abonnement loopt, transformeert de gesproken woorden (analoog) naar een digitaal signaal. De digitale sig-nalen worden bij de ontvanger afgeleverd in passende vorm (vaak weer terug naar analoog) zodat hij of zij de woorden kan horen. Een ander woord voor VoIP is SIP. SIP is het protocol waarover VoIP meestal communi-ceert. SIP, afkorting van Session Initiation Protocol, is een protocol voor IP-telefoonsignalen dat wordt gebruikt om VOIP-telefoongesprekken op te zetten, te onderhouden en te beëindigen.

Wat zijn de voordelen van VoIP?

Wat zijn de voordelen van VoIP? Bellen via VoIP is goedkoper dan bellen via traditionele telefonie zoals ISDN. Gemiddeld 25% maar soms kunt u met VoIP tot 70% besparen op uw telefoonkosten (afhankelijk van de pro-vider waar de VoIP verbinding wordt aangesloten). De kwaliteit van het signaal is ook beter bij VoIP.

Een ander groot voordeel van VoIP is dat er meer dingen mogelijk dan alleen bellen op de traditionele ma-nier. Zo kan je via VoIP beeldtelefonie (video bellen) realiseren en kan je overal waar je internet hebt bellen zoals thuis. Daarnaast worden bij VoIP aansluitingen vaak ook functionaliteiten van een telefooncentrale aangeboden zoals voicemail of doorschakelingen. Meestal gebeurd dit via Hosted VoIP (ook wel Hosted PBX genoemd).

Kantoor omgevingen met VoIP kunnen volstaan met minder bekabeling omdat de PC en de VoIP telefoon op een poort aangesloten kunnen worden.

Het aantal gesprekken dat tegelijkertijd plaats kan vinden met VoIP over één netwerkverbinding is nagenoeg onbeperkt. Dit in tegenstelling tot een analoge verbinding waarbij u in gesprek bent als u aan het bellen bent. Slechts de snelheid (bandbreedte) van de verbinding en het abonnement bij uw VoIP provider beperkt het aantal gesprekken dat u tegelijkertijd kunt voeren met VoIP.

Over het algemeen kunnen over een zakelijke 1 Mbps verbinding 6 tot 8 simultane gesprekken gevoerd wor-den. Bij consumenten is de lijn vaak overboekt en wordt de bandbreedte verdeeld over meerdere aansluitingen, in dat geval is de capaciteit afhankelijk van drukte in de wijkcentrale en beperkt tot 1 à 2 simul-tane gesprekken.

Moet de persoon die ik bel ook VoIP hebben?

Nee. VOIP is puur de techniek waarmee u belt. Als u middels VOIP naar een aansluiting op het traditionele netwerk belt dan heeft u in principe niet een ‘rechtstreeks’ lijntje. Een gateway zorgt ervoor dat er een koppeling wordt gemaakt tussen het VOIP netwerk en het traditionele netwerk.

Kan ik ook naar mobiele nummers bellen met VOIP?

Bellen met VOIP is minimaal hetzelfde als bellen op de oude (traditionele) manier. Dus ook bellen naar mobiele telefoonnummers is geen probleem.

Wat is SIP?

SIP staat voor Session Initiation Protocol: de voorgestelde standaard voor het opzetten van sessies tussen één of meer cliënts. SIP is één van de leidende protocollen voor Voice over IP.

Hoe snel moet mijn verbinding zijn voor Voice over IP?

Als u gebruik wilt maken van VOIPfonie heeft u een vaste internetaansluiting nodig. De snelheid (bandbreedte) van uw internetverbinding bepaalt het aantal tegelijktijdige gesprekken dat u via VOIP kunt voeren. Deze bandbreedte moet altijd beschikbaar zijn. Dit wil zeggen dat wanneer u over dezelfde lijn ook wilt surfen, hiervoor extra bandbreedte beschikbaar moet zijn. Door middel van Quality of Service (QoS) kunnen routers en switches geconfigureerd worden om VOIP verkeer voorrang te geven boven ander verkeer zoals bijvoorbeeld surfen. Gaat u liever voor optimale zekerheid dan kunt u overwegen een tweede (kleine) internetverbinding aan te vragen alleen voor VOIP.

Telefonie (1)

Wat is HIPPER?

HIPPER maakt het mogelijk de functies van uw telefooncentrale op een intuïtieve manier te bedienen. Zo heeft u optimale controle over uw bereikbaarheid, overal: op kantoor, thuis, bij de klant en onderweg.

 

HIPPER werkt als de afstandsbediening van uw bedrijfstelefooncentrale. U kunt met HIPPER instellingen wijzigen zoals:

* Niet storen

* Doorschakelen (altijd, als niet bereikbaar, als in gesprek)

* Verkort kiezen

* Gelijktijdig rinkelen

* en nog 15 andere telefoon centrale functies

 

Met HIPPER kunt u een binnenkomende oproep opnemen, u kunt een gesprek doorverbinden. Ook zijn uw contactpersonen en uw belhistorie (gebelde, gemiste en ontvangen gesprekken) aanwezig. Vanuit de belhistorie kunt u eenvoudig een gesprek opzetten.

HIPPER biedt tevens de controle over een aantal mobiliteitsmogelijkheden, zodat u via één enkel nummer te allen tijde bereikbaar kunt zijn, wanneer u dat wenst!

* Anywhere – Als u onderweg bent of regelmatig wisselt van werkplek, koppelt u met Anywhere uw mobiele telefoon aan uw vaste nummer, zodat deze mee rinkelt als er wordt gebeld. Als u mobiel opneemt, ziet de beller gewoon uw vaste nummer. Met *11 kunt u het gesprek verplaatsen naar uw vaste toestel, als u tijdens het gesprek weer op uw werkplek aankomt.

* Kantoor op afstand – Werkt u een dag vanuit huis; gebruik dan Kantoor op afstand – en uitsluitend uw thuistelefoon of mobiel zal rinkelen, omdat die nu onderdeel is van uw zakelijke telefooncentrale. Met HIPPER kunt u Kantoor op afstand eenvoudig instellen en vervolgens bellen, zonder dat er op de thuistelefoon kosten worden gemaakt.

* Klik-en-bel – Met HIPPER laat u de telefooncentrale een gesprek opzetten. U wordt eerst zelf gebeld. Zodra u opneemt, belt de centrale uit.

* Als u Anywhere of Kantoor op afstand aanzet, en uw thuis- of mobiele toestel heeft gekoppeld, gaat deze ook over. Op deze manier kunt u zakelijk bellen met uw thuistelefoon of mobiel, zonder dat u privé telefoonkosten maakt. Tevens ziet de persoon aan de andere kant van de lijn uw zakelijke nummer op zijn display.

* Met Hipper heeft u 2 identiteiten; de zakelijke en de mobiele.

* Als u de zakelijke identiteit gebruikt, weten uw collegae dat u in gesprek bent en ziet de receptioniste dat op haar scherm. Zij kan zelfs inbreken tijdens uw gesprek dat u op dat moment voert, onafhankelijk van het toestel wat u gebruikt

020ICT (1)

Zijn de prijzen incl. of excl. BTW?

Alle genoemde prijzen op deze website zijn exclusief 21% BTW tenzij anders aangegeven. Zetfouten en prijscorrecties voorbehouden.